Business

Despre business si remodelare corporala

Zwell - Salon remodelare corporala

Roxana Zorca este proprietara salonului de remodelare corporala Zwell. Cand a inceput acest business nu avea niciun fel de pregatire in domeniu. Intr-o discutie la o cafea, mi-a povestit ce inseamna sa fii in pielea sefului. Despre remodelare corporala, si despre cum supravietuiesti intr-o lume cu saloane la tot pasul, cum iti gasesti angajatii potriviti si cum faci fata noului trend numit “vouchere”, aflam chiar de la Roxana.

Cum ai decis sa-ti deschizi un salon de remodelare corporala?

Roxana Zorca: Pentru mine, acest business a fost o mare provocare, avand in vedere ca eu am lucrat ani de zile in telecomunicatii si industria ospitaliera pe vasele de croaziera. Dupa cativa ani am revenit in tara si m-am apucat de business.

Ideea salonului de remodelare corporala a venit in momentul in care am primit cadou, un voucher cu terapii corporale. De atunci am inceput sa merg prin saloane si sa apelez la tot felul de proceduri: presodrenaj, cavitatie, electrostimulare, etc.

Dupa aproximativ trei ani, in care mi se conturase deja in minte ideea de business, am vrut sa cumpar un salon, dotat cu toata aparatura. Nu am reusit sa ma inteleg insa cu patronul de la acea vreme si asa am hotarat ca vreau un business pe care sa-l incep de la zero.

Inaugurarea Zwell Salon a avut loc pe 1 Martie 2016. Ca in orice afacere, inceputul a fost foarte greu. Am cautat locatia si am inceput documentarea despre tot ce inseamna aparatura si terapii corporale. Cea mai mare aventura insa, am avut-o in primele sase luni, cand a trebuit sa indeplinesc toate formalitatile legale.

S-o luam cu inceputul. Ce am de facut atunci cand vreau sa-mi deschid un salon de remodelare corporala?

Roxana Zorca: Te inarmezi cu rabdare si nervi de fier. In Romania, birocratia este senzationala. In plus, nici acum nu reusesc sa-mi dau seama de ce toate institutiile de stat au o atitudine atat de dura fata de antreprenorii care vor sa dezvolte afaceri. Au un talent exceptional de a ne pune pe drumuri ca sa adunam acte.

Cum ai spus si tu, s-o luam cu inceputul! In primul rand ai nevoie de o locatie cu vad pe care sa o si renovezi asa cum iti este tie mai usor sa-ti sustii business-ul. Pe urmatorul loc este aparatura pe care ti-o doresti in salon. Eu am ales sa lucrez cu aparate noi. Pe langa aparatura ai nevoie de o lista intreaga de consumabile, pe care le vei achizitiona numai dupa o lunga documentare despre furnizori si ofertele lor. Se semneaza apoi un contract de inchiriere si se obtine aprobarea asociatiei de locatari.

De aici incepe distractia cand iti dai seama ca trebuie sa alcatuiesti dosare din ce in ce mai stufoase, prin care vei obtine aporbari: Sanepid, ISU. Este foarte important sa indeplinesti toate conditiile de igiena si buna functionare.

Apoi, urmeaza un dosar si mai stufos prin care vei obtine autorizatia de functionare si care trebuie sa cuprinda toate lucrurile pe care le-am discutat pana acum.

Cum achizitionezi aparatura?

Roxana Zorca: Cand am inceput afacerea cu remodelarea corporala, nu aveam niciun fel de experienta si nici nu puteam sa fac diferenta intre aparate. Asa ca cel mai intelept lucru din partea mea a fost sa ma consult cu angajatii. Eu sunt genul de antreprenor care nu face nicio achizitie pana nu se consulta cu echipa.

Cand lucrezi in salon, iti dai seama ca fiecare om este bun pe o anumita specialitate si atunci niciodata nu e bine sa obligi pe cineva sa lucreze cu anumite produse sau tehnologii, daca el nu e format pe asa ceva si nu ii face placere.

Dupa ce am studiat bine numeroase oferte, am decis sa achizitionam aparatura de la o firma care ne-a facut si training-ul de specialitate.

Cum formezi o echipa?

Roxana Zorca: Am deschis salonul acum mai bine de doi ani si sunt la a treia echipa pe care o formez. Nu pot sa ascund faptul ca, la capitolul personal, in saloane, sunt foarte mari probleme. De-a lungul timpului, datorita experientelor placute sau mai putin placute, ajungi sa cunosti oamenii foarte bine.

Eu am intalnit multe persoane care veneau la interviuri de angajare cu tot felul de nemultumiri de la actualele locuri de munca (salariu, program). Insa cea mai mare problema pe care o aveau si de care nimeni nu-si dadea seama, era atitudinea. Atat fata de clientela cat si fata de propria munca. Inca nu am intalnit un salon care sa-si dea seama de lucrul acesta si sa vrea sa-l indrepte.

Pe acest plan am avut foarte mult de lucru. Deoarece am lucrat mult timp in strainatate pot face o comparatie intre personalul de acolo si cel de aici. Romanii nu stiu sa lucreze in echipa, au o atitudine de nepasare si o dorinta incredibila de a stagna profesional.

Nu cumva si scolile de formare profesionala au o vina? De ani buni se vand diplome pe bani multi.

Roxana Zorca: Asa este! Nici scolile profesionale nu au ajuns la un standard inalt. Cand tu insuti esti la un nivel mediocru, nu ai cum sa scoti profesionisti pe piata muncii.

Cat de mare este aportul managerului de salon in bunul mers al afacerii?

Roxana Zorca: Aportul managerului de salon este cel mai important! El este responsabil sa induca ideea de echipa si sa instruiasca oamenii in asa fel incat toata lumea sa fie multumita.

Roxana Zorca: Cea mai mare greseala pe care poti s-o faci ca lider in salon, este sa-ti lasi angajatii sa raspunda la telefon. Angajatii sunt ocupati cu meseria lor. De aia sunt acolo! Tu, ca lider si initiator al business-ului esti primul care trebuie sa cunoasca toate clientele care-ti trec pragul.

Dar conceptul de echipa este foarte greu de implementat.

Roxana Zorca: Acesta este unul dintre cele mai dificile lucruri pe care poti sa-l implementezi in aceasta tara. In Romania este foarte greu sa aplici reguli simple de ospitalitate fata de cliente. Aceste reguli se rezuma doar la un simplu: “multumesc”, “buna ziua”, “va rog”.

Si aici revin la subiectul cu scoala.

Roxana Zorca: Exact! Este inadmisibil ca o scoala de formare profesionala sa nu aiba in programa ore de ospitalitate si comportament fata de clientela.

Din pacate, lucrurile acestea exista numai pe hartie pentru ca il luam in brate pe: “lasa ca merge si asa!”. Observ ca ne este aproape imposibil sa scapam de aceasta atitudine. Nici acum nu inteleg de ce absolventii scolilor de formare profesionala nu sunt trimisi in practica. In orice meserie ai nevoie de cateva luni de practica petrecute alaturi de un profesionist. Iar scolile de formare profesionala nu fac altceva decat sa vanda vise prin care iti pierzi rabdare si curiozitatea de a invata lucruri noi.

Ce costuri presupune o astfel de afacere?

Roxana Zorca: Cand te gandesti sa iti deschizi un business, cel mai important lucru este sa nu oferi mai mult decat iti permite bugetul. Nu as recomanda nimanui sa faca credite, imprumuturi, rate, doar de dragul de a avea o afacere. Daca nu ai banii tai, mai bine mai asteapta.

Inainte de a porni un business, recomand tuturor sa faca o statistica a pietei prin care vor observa care sunt cerintele, ce lipseste si ce pot aduce nou. In cazul saloanelor, tot ce ai de facut este sa te plimbi din salon in salon si sa incerci tu insuti toate serviciile. Abia apoi poti sa-ti stabilesti un buget de inceput, care va fi undeva la minim 20.000 de euro.

O alta componenta foarte importanta, ar fi sa nu te astepti sa faci profit din primul an. Nu-l vei face nici dupa al doilea an, mai ales cand nu ai experienta in domeniu. Nu te poti baza pe publicitate si mai ales nu te poti baza pe oameni. In primul rand nu poti forma o echipa din prima, de aceea este imprudent sa dai salarii mari, in ideea ca oamenii iti vor veni cu clienti. Nu o vor face!

Dar clientul cauta calitatea serviciilor. Cel putin in teorie…

Roxana Zorca: Saloanele de remodelare corporala nu mai functioneaza ca acum sase-sapte ani. In primul rand, s-au deschis foarte multe si asa s-a renuntat la ideea de calitate. Se merge mai mult pe cantitate.

Din propria experienta iti spun ca am avut multe cliente noi, care au venit la mine, pe voucher. Cea mai mare greseala a unui salon este sa faca diferenta intre cliente, oferind servicii slabe calitativ celor care vin cu voucher. Noua ne-au ramas multe cliente, tocmai din cauza ca nu am facut niciodata diferente. Iar indiferenta duce la consecinte grave; clienta nu are niciun rezultat si, mai rau, risti sa o imbolnavesti.

Dar totusi, se spune ca atunci cand platesti putin, primesti si un serviciu pe masura.

Roxana Zorca: Nu sunt de acord cu acest lucru. Fiecarei cliente i se dau aceleasi produse si i se aloca acelasi timp. Iar pachetele personalizate se pot realiza in functie de bugetul fiecarei cliente.

Cum te diferentiezi fata de celelalte saloane?

Roxana Zorca: Prin ospitalitate, calitate, curatenie, aparatura noua si echipa trainuita pe fiecare terapie.

Cum creezi strategia de oferte?

Roxana Zorca: Cea mai mare greseala a mea a fost sa nu profit de la inceput de acest nou trend al voucherelor. Eram la inceput si ma bazam foarte mult pe sfatul terapeutilor mei. Uite asa, timp de sase luni, salonul a fost doar o piesa de muzeu. Abia dupa o jumatate de an, mi-am dat seama ca, la cat de multe saloane sunt, fara acest tip de reclama nu iti vei face cliente. In momentul in care clienta cu voucher ti-a intrat in salon, depinde doar de tine sa o pastrezi.

Dar voucherele au fost cele care au stricat piata.

Roxana Zorca: Nimic nu strica piata. Acesta este noul trend. Depinde doar de tine daca te adaptezi sau nu. In felul acesta iti stimulezi si angajatii seriosi, care vin in salon doar din dorinta de a munci.

Planuri de viitor?

Roxana Zorca: Intr-un timp destul de scurt, as vrea sa achizitionez un aparat LPG. Pe viitor am in plan sa deschid o clinica all-inclusive care sa cuprinda: recuperare medicala, terapii corporale, coafor, manichiura-pedichiura, cosmetica. Este un concept pe care vreau sa-l implementez, in urma unor studii care au avut ca si concluzie faptul ca lumea nu mai are timp. Atunci avem nevoie de un loc unde sa beneficiem de toate serviciile. Planuiesc sa fac multe oferte pentru straini, care sunt din ce in ce mai multi in Bucuresti.

Spune-mi trei greseli pe care nu le-ai mai face, daca ar fi sa o iei de la inceput!

Roxana Zorca: 1. Nu m-as mai sfatui cu nimeni si mi-as asculta propriile mele instincte.
2. Nu m-as mai imprumuta de bani si as fi mai selectiva atunci cand aleg cu cine lucrez.
3. As merge pe ideea de voucher inca de la inceput.

 


Toate pozele utilizate in prezentul articol fac parte din arhiva personala Zwell.