Nutritie

Mituri in alimentatie

Sfaturi alimentatie si nutritie

Alimentatia este un subiect la mare moda in zilele noastre. Cu un singur click pe intenet, putem afla toate informatiile despre ce trebuie sa facem ca sa mancam sanatos. Ce-i drept, nu tot ce scrie pe internet se si potriveste organismului nostru. Acesta este un subiect pe care Corina Dan, farmacist si specialist in nutritie, l-a dezbatut la ceainaria Respiro.Cu atata informatie de care beneficiem gratuit, in jurul acestui subiect s-au creat diferite mituri. Potrivit nutritionistului Corina Dan, acestea ar fi:

Mitul carbohidratilor – Pentru a slabi, trebuie sa eliminam complet carbohidratii din alimentatie.

Ca sa raspundem acestui mit, trebuie sa stim mai intai, ce sunt carbohidratii si de ce trebuie consumati cu moderatie. Carbohidratii pot fi simpli si complecsi si reprezinta principala sursa de energie pentru organism. Ii gasim din abundenta in paine, paste, orez. Ei ofera mai mult de jumatate din energia necesara pentru a ne desfasura activitatile. Carbohidratii simpli sunt: glucoza, fructoza si zaharoza. Corina Dan ne recomanda consumarea lor cu moderatie, deoarece, potrivit numeroaselor studii, acestia se absorb rapid in intestin, crescand glicemia. Cresterea glicemiei poate fi un pericol pentru organismul uman, in lipsa activitatilor fizice si intelectuale intense.

Asadar, avem nevoie sa mancam dulciuri, dar nu mai mult de o data sau de doua ori pe saptamana.

Si fructele contin zahar, dar acestea mai contin si fibre alimentare, care ajuta ca absorbtia zaharurilor din intestin, sa se faca incet.  Se recomanda consumul fructelor intregi deorece toate aceste fibre continute de invelisul lor, ne protejeaza de cancer la colon, hemoroizi sau diverticulita.

Carbohidratii coplecsi se gasesc in amidonoase (cartofi). Nici acestia nu trebuie eliminati complet, ci, mai degraba inlocuiti. Putem inlocui painea alba cu painea integrala sau putem gati cartofii simpli, fara prajeala sau in combinatie cu alte sosuri.

Mitul zaharului- brun sau alb?

Zaharul brun este mai sanatos ca zaharul alb? Raspunsul ar fi, nu! Zaharul brun contine o cantitate mai mare de melasa si ceva urme de fier, magneziu sau calciu. Din punct de vedere caloric, insa, ambele contin multe kilocalorii.

Mitul indulcitorilor naturali

Fara indoiala, tot ce e dulce contine zahar. Asadar, indulcitorii naturali nu ne ajuta sa slabim si nici sa scadem glicemia.

La aceasta categorie, Corina Dan ne recomanda sa nu ne mai lasam pacaliti de bauturile “light”, care promit ca nu contin niciun un bob de zahar. Aceste bauturi contin apa si un cocktail zdravan de chimicale.

Indulcitorii chimici afecteaza sistemul nervos, produc aciditate in organism si ataca ficatul. Cea mai sanatoasa bautura este apa pura.

Mitul glutenului

Desi in ultima vreme glutenul a beneficiat de o imagine negativa, studiile au aratat ca acesta este un component esential in cereale si trebuie evitat doar daca suferim de boala celiaca. In afara de cereale, il gasim in sosuri, ketchup, produse de patiserie sau paine alba.

Mitul grasimilor

Grasimile sunt surse de kilocalorii foarte importante. Un gram de grasime furnizeaza 9 kilocalorii, in comparatie cu un gram de glucoza care furnizeaza 4 kilocalorii. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa renuntam definitiv la ele. Trebuie doar sa reducem cantitatea! Putem reduce aportul de sosuri din salate si sa mancam cat mai putine produse prajite.

Si grasimile sunt de mai multe feluri, doar ca noi tindem sa le alegem pe cele procesate, de tip fast-food. Putem lua grasimi sanatoase din nuci si seminte.

Mitul proteinelor- De origine animala sau origine vegetala?

Proteinele nu se gasesc doar in carne. Ele pot fi inlocuite cu usurinta prin consumul de linte, naut, mazare, fasole, soya, amarant, hrisca. Este foarte adevarat ca proteina de origine animala produce toti aminoacizii esentiali. Dar aceasta trebuie combinata corect cu alte alimente.

 

In concluzie, Corina Dan ne recomanda sa mancam la micul-dejun fructe urmate de cereale integrale cu lapte sau doua felii de paine cu un pateu facut din legume. La pranz avem nevoie de legume alaturi de care putem adauga o bucatica de carne. Seara avem nevoie de o alimentatie cat mai lejera. Aceasta poate fi bazata pe salate.