Nutritie

Exercitii de psihologie pentru un stil de viata sanatos

Fresh Club - Fitness, Aerobic, Social - 7

“Transformare de cinci stele” este programul propus de psihologul si nutritionistul Fresh Club, Liana Curca. Combinatia dintre sport, nutritie si psihologie a condus la rezultate excelente. In interviul urmator, Liana ne va vorbi despre cat de importanta este psihologia in procesul de slabire si adoptare a unui stil de viata sanatos. Am vorbit despre ce inseamna sa tii dieta si cum poti manca tot ce-ti doresti fara sa te ingrasi. Tot Liana ne-a impartasit cateva exercitii psihologice pe care le puteti incerca acasa si din care veti invata cum sa va controlati propriul organism.

Cum se impaca psihologia cu nutritia?

In programul “Trasformare de cinci stele”, abordez trei aspecte principale: sport, nutritie si psihologie. Formarea mea profesionala este aceea de psiholog, dar, de mult timp ma pregatesc si ma perfectionez in domeniul nutritiei. Am creat acest program deoarece am gasit o legatura intre starea emotionala a clientelor care-mi cer ajutorul atunci cand vor sa slabeasca si obiceiurile lor alimentare, in momentul in care se prezinta la mine.

Motivele pentru care ne ingrasam si nu mai reusim sa revenim la o forma normala, sunt de natura emotionala. Trairile interioare se refera la niste frustrari din trecut.

Un exemplu concret, este o clienta care a venit la mine la varsta de 50 de ani, cu multe kilograme in plus. Intre timp am aflat ca, in urma cu multi ani, a fost supusa unei agresiuni sexuale. Acela a fost momentul in care ea, inconstient, nu si-a mai dorit sa devina atractiva pentru cineva. Nicio metoda nu a functionat, pana nu am reusit sa tratam sau macar sa constientizam problema din interior.

Majoritatea clientelor mele nu-si gasesc motivatia pentru care vor sa slabeasca. Au auzit doar ca e bine, ca e sanatos si ar putea sa incerce si ele. In realitate, ele cauta aprobarea celorlalti. Sunt puternic influentate de parerea sotilor, a parintilor, a prietenilor. Ceea ce incercam sa facem prin programele de psihologie combinate cu nutritie este sa le facem sa isi doreasca cu adevarat sa fie sanatoase si sa le explicam de ce e bine pentru ele in primul rand si apoi pentru ceilalti. Atunci cand iei o decizie destul de dificila precum cea a slabitului, trebuie sa incepi sa te iubesti mai intai, pe tine.

La acest rezultat ajungi cu o metoda putin neplacuta la inceput: iesirea din zona de confort. Discutiile pe care le avem la seminarii sunt menite sa le impinga catre o zona nesigura, in care, singure, ajung sa se intrebe daca nu cumva perceptia lor asupra vietii sanatoase este una gresita.

Cum isi creeaza zona de confort?

Romanii sunt foarte familisti si protectori cu copiii lor. De mici ne asteptam ca la orice pas pe care il facem sa ne prinda cineva de mana si sa ne ghideze. De aceea au si aparut atatea diete pe internet. Au succes pentru ca sunt usor de accesat si te ghideaza. Pentru cat timp insa, nu se stie.
La orele de sport de exemplu, cea mai buna metoda de a iesi din zona de confort, este sa incerci sa transpiri cat mai mult, fara sa-ti mai pese de nimic si fara sa mergi repede la dus.

Asa este si cu foamea. In momentul in care ai probleme cu kilogramele si treci prin senzatia de foame, trebuie sa te linistesti si sa nu te repezi la frigider. Organismul stie sa-si ia singur ceea ce ii trebuie, din zona in care s-a depus mai mult. Desigur, aici vorbim de cazul oamenilor care nu sufera de boli severe. Nu e nimic in neregula sa simti foame. Este chiar un semn bun ca organismul va incepe sa consume caloriile pe care le-ai depus.

Ce inseamna mai exact conceptul de “dieta”, in opinia ta?

Cand se formeaza o grupa noua, in primul rand, incepem cu seminarul de psihologie; ne adunam la o masa rotunda si discutam. Este momentul sa ne cunoastem si sa ne dam seama de ce am venit acolo. De asemenea, este foarte important sa comparam ceea ce vorbim in grup cu ceea ce vorbim individual. Ca o prima tema pentru acasa, avem sa notam, timp de o saptamana, tot ceea ce mancam si ce bem. Astfel, in seminarul doi, putem lucra pe propria noastra alimentatie si necesitate.

Primul lucru pe care il comunic clientelor mele este faptul ca eu nu prescriu diete, pentru ca nimeni nu poate trai la infinit dupa dieta. In plus, nu le poti schimba statutul si personalitatea, obligandu-le sa manance anumite alimente, la anumite ore.

Prin discutiile noastre incercam sa ne dam seama ce e bun si ce e rau pentru organismul nostru. Rezultatul final la care dorim sa ajungem este ca singuri sa taiem alimente, si mai ales cantitati. Cheia sta in faptul ca orice mancam, il putem injumatati. Astfel, ne-am creat propriul stil de alimentatie, adaptat organismului nostru. Prin aceasta metoda ne dam seama ca nu toata lumea are nevoie de trei mese pe zi si doua gustari. Acest program este foarte bun pentru sportivii de performanta, care depun efort fizic si oamenii care au anumite probleme de sanatate.

Care este programul pe care il propui tu?

In seminariile noastre, principiul de baza, privind aceasta discutie este urmatorul: daca nu iti este foame dimineata, nu te forta sa mananci, doar pentru ca ai auzit ca cea mai buna masa este cea de dimineata. Organismul nostru este suficient de inteligent, incat, in timpul noptii sa consume cat trebuie si cand trebuie. Ideal, ar fi ca pranzul sa devina principala masa. Cina este si ea foarte importanta, atata vreme cat vei consuma alimente usoare.

Tot in aceasta categorie intra si mitul ca nu mai putem manca dupa ora sase seara. Putem manca la ce ora vrem, atata vreme cat nu depasim cantitatile pe care ni le-am propus.

Aceasta informatie cu ora fixa dupa care nu mai putem manca, a obtinut exact efectul invers; oamenii au mancat cat au putut pana la sase seara, ca apoi sa ia pauza pana a doua zi de dimineata. Ceea ce, a condus, bineinteles, la ingrasare si confuzie. Este greu sa respecti o regula si totusi sa te ingrasi.

Cum ne luptam cu foamea?

Atunci cand incepi sa renunti la anumite alimente si cantitati, vei trece printr-o perioada critica, de aproximativ o saptamana. Dupa o saptamana, respectand aceleasi principii, creierul va incepe sa transmita intregului organism informatia ca atat ii trebuie lui. Organismul, la randul lui isi va ajusta nevoile in functie de noua regula. Asa vom invata sa facem asocieri de alimente potrivite pentru noi.

Nu e gresit nici sa mancam trei mese si doua gustari pe zi, atat timp cat injumatatim portiile. De exemplu, daca la gustare ai pofta de migdale, nu e nevoie sa mananci o punga intreaga. Cinci migdale sunt suficiente. Regula nutritionala este ca pe parcursul unei zile sa avem in alimentatie 60% fructe, legume si cereale, 25% lipide si 15% proteine.

Ce facem cand ne e pofta?

Este uman sa ti se faca pofta. In seminariile noastre, facem niste exercitii foarte distractive. De exemplu, aduc cu mine o punga cu stafide. Fiecare participant are dreptul la o stafida, pe care trebuie sa o savureze din plin si sa se obisnuiasca cu gustul ei. Dupa ce am constientizat gustul si am identificat alimentul, urmatoarea intrebare este daca mai avem nevoie de inca una ca sa constientizam ca aceea este, intr-adevar o stafida. Raspunsul este nu! Putem sa ne dam seama din prima ca aceea a fost o stafida. La fel se intampla si cu o prajitura. Creierul poate sa satisfaca pofta dintr-o singura lingurita de prajitura cu ciocolata. Pentru a ne potoli pofta, nu mai e nevoie si de a doua lingurita.

Eu nu as refuza o prajitura intreaga!

Atunci aplici metoda “amandinei”. Poti cumpara de la cofetarie o amandina, dar nu te apuci sa o mananci pana nu o tai in feliute foarte subtiri, care sa-ti acopere toata farfuria. Cand vei vedea cantitatea mare de dulce din farfurie, creierul, singur o va respinge si te va indemna sa iei doar jumatate.

Putem deveni dependenti de zahar?

Da. S-a demonstrat ca dependenta de zahar este, uneori, mai nociva decat cea de cocaina. Doar ca societatea noastra nu a dezvoltat inca niste informatii clare in acest sens. De aceea nici nu avem programe educationale, dedicate dependentei de zahar.

La seminarii discutam acest subiect. Cele mai bune exercitii le facem pe reclamele TV la ciocolata. Toti producatorii de ciocolata folosesc ca personaje, tinere atragatoare care sugereaza faptul ca poti manca ciocolata oricand si oricat, si vei arata ca ele. Exercitiul nostru consta in a ne imagina, ca in locul tinerei frumoase de la televizor, apare un personaj supraponderal, imbatranit, cu multe riduri pe fata. De ce se face aceasta asociere? Pentru ca zaharul rupe structurile de colagen si ne imbatraneste fizic.

Putem profita de accesul liber la informatie si sa alegem diete de pe internet?

O sa-ti dau exemplul celebrei diete Ducan care mergea pe ideea ca proteinele nu se depun. Asadar, aveam de combinat proteine cu alimente cu indice glicemic foarte mic (frunze de salata). Cu siguranta dieta dadea rezultate bune si rapide. Problema a aparut atunci cand organismul si-a dat seama ca nu primeste suficienti nutrienti si de aceea are vitamine si minerale lipsa. Multa lume se gandeste ca slabeste rapid, dar nu constientizeaza ce se intampla dupa acest lucru.

Cand incepem sa ne simtim rau, introducem si alte alimente in dieta. Organismul insa intelege ca, mai tarziu e posibil sa mai aiba parte de un episod de dieta si atunci depune mai mult decat ar fi facut-o in ritmul lui natural. Pe scurt, isi face provizii.

Este foarte corect cand se spune ca trebuie sa mananci la aproximativ aceleasi ore. Daca ii dai mai tarziu, organismul crede ca nu va mai primi hrana pentru mult timp si, depune pentru a-si face rezerve.

 


Toate pozele utilizate in prezentul articol fac parte din arhiva personala Fresh Club.